Monday, July 23, 2012

Puasa....

Salam semua...selamat pagi.. mcm mane anda semua?? pepagi nie mestilah bertenaga kan walaupun puasa... :).. Alhamdulillah aku masih diberi kesempatan untuk berpuasa kembali.... Urm...korang, pejam celik pejam celik da masuk ari ke-3 kita puasa kan?? cepat nyer...huhhu...padahal rase nyer macam baru 1st day puasa...hahaha... kan b4 pose 2 aku ade ckp ngan mak aku yang aku nk diet bulan pose nie and aku ckp yg aku nk sahur makan kurma + susu jer... Alhamdulillah, setakat nie aku masih diberi kekuatan walaupun aku just minum susu + kurma je... :)

Urm..bercakap bab pose nie, adik2 aku cm x yakin je aku boleh bertahan dengan hanya minum susu + kurma je waktu sahur... akan ku buktikan pada adik2 aku yang aku boleh! hehehe... poyo jer lebih akak dia nie...ahahhaa.... x de la... at least time pose ni la aku boleh turunkan berat ckit... walaupun x banyak, ckit pon jadi la... :).... korang doa2 kan la yer...hihihi...

Oh yer, td aku buka fb taw... pas 2 aku ade terbace pasal 20 Tip Diet di Bulan Ramadan... nk taw pe dia? meh aku senaraikan...

1) Timbang berat anda pada awal ramadan
2) Pastikan peluang ini hanya sekali setahun.
    - harus tahu bahawa puasa adalah langkah yang terbaik untuk menurunkan BERAT BADAN, GLUKOSA BERLEBIHAN, DARAH TINGGI & KOLESTEROL.
3) Tetapkan matlamat, yakin pasti boleh
4) Jangan makan berlebihan ketika waktu berbuka.
5) Jangan pergi bazar ramadan (aku : alamak, yang nie cm x ley nk kawal..huhuhu...)
    - kalau pergi, pastikan tetapkan matlamat dengan hanya beli satu kuih, satu air dan 1 jenis makanan utama sahaja.
6) Buka puasa secara ringan sahaja.
7) Makan dengan perlahan & relaks
8) Minum air masak secukupnya.
    - cara terbaik : minum air masak secara beransur2 dari saat berbuka sehingga sahur
9) Hanya makan makanan ringan selepas solat tarawih
10) Sahur adalah waktu makan terpenting
11) Sahur dengan makanan yang berserat untuk kenyang lama.
     - bijiran, sayur-sayuran dan buah-buahan boleh memberi tenaga dan buat kita rase kenyang lame.
     - daging merah pon boleh buat kita rase kenyang lame.
12) Bersahur walaupun dengan seteguk air.
13) Jangan tidur selepas makan sahur.
14) Elakkan banyak minum kopi dan teh.
      - boleh menyebabkan kita kehilangan banyak air.
15) Pastikan jenis makanan yang perlu dikurangkan / dielakkan.
      - berlemak, berminyak dan bersantan
      - kuih muih yang manis
      - makanan bergoreng
      - makanan bergaram (seperti jeruk)
16) Lakukan senaman ringan 20-30 minit (haruslah dalam cuaca yang tidak terlalu panas)
17) Solat Tarawih juga adalah senaman.
      - berdasarkan fakta, tidak kira berapa bilangan rakaat, jika kita melakukan solat tarawih kalori yang mampu terbuang adalah sebanyak 80-200 kalori. (ini bersamaan dengan jalan cepat selama 30 minit)
18) Ambil peluang untuk berhenti merokok
19) Rekodkan pencapaian setiap minggu (pada sesapa yang rajin la..hihihi)
20) Teruskan tip ini walaupun bukan di bulan ramadan (kecuali solat tarawih)

Urm..begitulah tips2 yang aku dapat... if korang nk ikut, ikut jer...x de masalah... aku just share info yang aku dapat nie... so, kepada semua, SELAMAT BERPUASA (^_^)

Love You All,

"SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA"


No comments:

Post a Comment

Thanks sbb sudi komen entry saya (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...