Wednesday, December 14, 2011

Sedih... Cerita Tentang Si Dia....

Bismillah... Aku terpanggil untuk memberi curahan rasa, pe yang aku nampak selama ini bila aku membace blog akak sedaraku, Puan As... Beliau telah menceritakan tentang kehilangan seorang ayah baru2 ini... Aku sangat sedih bila membaca segala curahan hati dan rase yg beliau telah tulis... Menitis airmata ku bila membace segala baris ayat yang beliay tulis... Segala pengorbanan, kenangan bersama arwah ayahnyer telah berlaku depan mata aku dan family aku sbb antara ramai2 adik beradik mak, family aku hanya rapat dengan family akak sedara ku ini... Boleh dikatakan jika ade kelapangan, kami sekeluarga dan pergi ke rumah akak sedara ku....



Dulu, sewaktu arwah Wak Usin (ayah akak sedaraku) masih ada, tiap kali kami datang ke rumah nyer, mesti dia akan tunjuk ayam2 nyer sama ada yang baru menetas atau yang da lame dibela... Hampir setiap kali datang, itulah rutin nyer... Tp itu ketika arwah masih sihat... Bila arwah disahkan hidap sakit kencing manis dan tidak dapat bergerak, tiada lagi aktivti yang selalu kami lakukan tiap kali datang ke sana.... Kalau nk taw, setiap tahun, family aku akan berbuka di rumah bersama2 dengan arwah dan yg lain2... Sangat seronok bile dapat berbuka bersama, arwah mmg seorang yg suka menyakat terutamanyer adik lelaki bongsu ku, afiq... Yela, saiz nyer lebih kurang same kan dengan arwah... Nk dikatakan hampir tiap kali datang, kami disajikan dengan gelak tawa nyer ketika arwah masih sihat... Namun, sejak arwah sakit, gelak tawa, sakat nyer, dan cerita2 yang sering arwah sampaikan pada kami tiada lagi.. Yang ada hanyalah sebuah kemurungan.... Arwah pon x berdaya untuk berbual2 dengan kami.. Tp kami sentiasa berdoa agar arwah cepat sihat dan kembali seperti biasa...

Namun, disebabkan arwah yang terlampau sedih dengan penyakit nyer, arwah tidak lagik mahu menghiraukan tentang dirinya... Kalau nk makan ubat pon, dipaksa... Kalau nk bersihkan luka akibat operation, dipaksa... Kalau nk dibawa ke check up pon, dipaksa sampai angkat walaupun arwah meraung2 x nk pegi jumpe doktor... Sedih bile anak arwah dan makcik aku ceritakan tentang perkara 2... Tp ayah ku tetap menjadi pendengar setia pada arwah bila arwah duduk di depan tv sorg2... Ayah lah teman berbual arwah tiap kali kami datang sama ada ketika arwah sihat mahupun sakit...

Arwah ketika hayatnyer seorang yang sangat tegas dalam mendidik anak2 nyer... Arwah sayang pada keluarga nyer... Dan juga arwah merupakan pejuang setia untuk UMNO dan seorang pembuat gambus yang sentiasa mendapat tempahan banyak.... Tempahan gambus 2 x kira dari mane, mesti akan ditempah pada arwah.... Nk gak aku belajar gambus, tp x reti... huhuhuhu.... Tp semua nyer hanya tinggal kenangan... Aku masih ingat lagik, tiap kali kami dtang, tiap kali itulah arwah akan tawarkan ayah untuk amik salah seekor ayam nyer... Tp x amik2 jugak sbb umah kami x de reban..huhuhu... Nk tumpang reban umah muksu ku, kang dikata asyik menumpang kan ayam je kan... Tp last2 kami amik jugak ayam yg arwah bg tp bukan untuk dibela, tp untuk disembelih dan dimakan.... hurm.... skang nie x de sape lagi nk bg kami ayam...huhuhu....

Skang, tiap kali kami datang umah arwah untuk jumpe dengan makcik ku, tiap kali itu aku sentiasa melihat kt sofa tempat arwah selalu baring, tempat arwah selalu berbual dengan ayah mahupun kami... Juga aku sentiasa melihat kerusi di luar rumah tempat arwah selalu duduk n sambut kami bila kami datang... Aku rindukan suasana cm tu... Namun, ape kan daya Allah lebih menyayangi arwah... Kami semua redha dengan pemergian arwah... Kami redha sbb kami x sanggup lagi melihat arwah menanggung sakit yang doktor sendiri x dapat menjamin... Kami sentiasa merindui arwah... Merindui gelak tawa arwah... Merindui segala sakat yang arwah penah buat pada kami.... Semoga roh Arwah Cikgu Abdul Hussain Hj. Mohd Said ditempatkan di kalangan orang2 beriman dan diredhai oleh Allah S.W.T.....

Al-Fatihah.................................

Lovely

misz_pja

No comments:

Post a Comment

Thanks sbb sudi komen entry saya (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...